Egy átlagos kismama naplója

Egy átlagos kismama naplója

Enni vagy nem enni, ez itt a kérdés

2019. január 14. - Koczka Rebeka

Szervusztok!

 Hozzátáplálás? Hozzátáplálás... Hozzátáplálás!

Ez egy fontos állomás mind a baba, mind a szülők életében. Mikor? Hogyan? Mit? Mivel? Honnan? Meddig? Mennyit? Igen... és minél többet olvasunk a témában annál jobban összezavarodik az ember lánya. Annyi, de annyi cikk, fórum, blog, csoport, bejegyzés, videó található az interneten és annyi könyv íródott már a témában, hogy lehetetlen rajta kiigazodni. Olyan mint egy aknamezőn pillangót kergetni. De akkor mit (t)együnk?

Nagy szerencsém van, mert csodálatos Védőnővel áldott meg bennünket a sors. Ha kérdésem van nyugodtan fordulhatok hozzá bármikor. Rengeteget segített ebben a témában is. Leírom először a mi történetünket.

Abigéllel havonta járunk a Védőnénihez státuszra. Akinek van babája, tudja, hogy miről is beszélek. Akinek nincs: minden hónapban ellátogatunk a Védőnőhöz, aki megméri Abi súlyát, hosszát, fejkörfogatát. Ezeken kívül van egy kérdőív amiben le van írva, az adott életkorban "elvárt" mozgásfejlődés.

Így jutottunk el oda, hogy 3 hónaposan nem hozta a várt súlygyarapodást. Két lehetséges ok merült fel: 1. mivel én is kicsit vérszegény voltam a terhesség alatt, lehet, hogy most Abi is az lett vagy, 2. nem elég tápláló már számára a tejem. (igen, van ilyen... ) Védőnői tanácsra vettünk Sinlacot ( https://mpatika.hu/termek/beba-sinlac-650g/ ) és elkezdtem neki adni, hogy lássuk vajon miről is van szó. Próbáltam cumis üvegből etetni, 1-2x megment, de aztán felejtős. Így egy kicsit sűrűbbre csináltam és kanállal próbálkoztam. Ezzel nem is volt gond. Semmi öklendezés vagy nyelvkiöltő reflex. Ugyan úgy tudott utána szopizni. Próbálkoztam vele minden nap, hogy lássuk miújság, de nem nagyon jött össze.

Miután visszamentünk a 4 hónapos státuszra Abi összesen csak 80 grammot hízott. (előtte 3-400-at ) Így, ismét Védőnői tanácsra, elkezdtük a hozzátáplálást 5800 grammal. És itt el is kezdenék egy kicsit kitérni a "szakirodalmakra". Igen, tudom, hogy 6 hónapos kortól ajánlják elkezdeni a hozzátáplálást. De ez sem ilyen egyszerű. Ugyanis LEGKÉSŐBB! 6 hónaposan ajánlják elkezdeni, 17-26 hetes kor között. De minden baba más. Az anyának látnia kell a jeleket, hogy a baba készen áll-e a hozzátáplálásra vagy sem. Ilyen például:

- segítséggel képes ülni,
- tartja a fejét
- kezét, játékait a szájához közelíti
- nyitja a száját ha étellel közelítesz és csukja ha jól lakott
- eltűnt a nyelv kiöltő reflex

Ezeket rengeteg cikkben el lehet olvasni és ezt itt is hagyom: ( https://www.mave.hu/uploads/file/kisokos-20180702.pdf ) 

Nem vagyok és Te se leszel attól rossz anya, ha 4 hónaposan elkezded a hozzátáplálást. Mert nem ettől leszel az. Hanem attól, ha olyankor kezded el amikor még nincs rá készen! De ez előfordulhat akár 7 hónaposan is. Ne erőltesd, ne tedd neki rossz élménnyé. Legyen az evés meghitt, egyetek együtt, legyen ő is a közösség része.50009497_372257193323778_8802925653750972416_n.jpg

Szóval 4 hónaposan elkezdtem a hozzátáplálást. Teljesen be voltam zsongva, füzettel és tollal mentem a Védőnőhöz, hogy biztos mindent pontosan megjegyezzek. Ezután következett a bevásárlás. Ilyen pici korban még érdemes mindenből sajátot venni a csöppségnek, nehogy elkapjon valamit. (rosszul elmosott tányérok, kanalak miatt amik nekünk meg se kottyannak) Én ezeket szereztem be:

- hőre színváltoztató műanyag kanál 3db ( https://bevasarlas.tesco.hu/groceries/hu-HU/products/2004020234404 )
műanyag kistányér hozzá illő kanállal (nem használjuk https://www.dm.hu/babylove-melytanyer-p4010355520234.html )
- partedli 2 db ( TESCO-s )
mini ételtároló 3db ( ilyeneket vettem de nagyon picik https://www.mall.hu/eteltarolo/lamart-eteltarolo-doboz-szett-5-db-lt6001 )
edény a főzéshez
- turmixgép ( https://www.laica.hu/LAICA-baby-line-2-az-1-ben-turmix-3db-etelhordoval )
multifunkciós reszelő ( LIDL-s)
- Hipp bébiételek ( a Müllerben nagyon sokféle van)
zöldséghámozó
- külön szivacs ( a baba dolgainak elmosogatásához )
- 1 db kés ( amivel csak az ő ételeit dolgozom fel )
- műanyag jégkocka készítő ( hogy le tudj fagyasztani neki dolgokat )
- műanyag zacskó ( amibe elrakod a lefagyasztott ételt )

Az elején nem bíbelődtem azzal, hogy én csináljam Abinak a kajcsit. A Hipp üveges bébiétel még talán bióbb is mint a boltban megvásárolt zöldségek... 

Az első 4 étel az alma, répa, őszibarack és sütőtök volt amit bevezettem. Először 2 napig aztán jöhetett a következő. Szépen kitapasztaltuk hogy mi ízlik, mi fogja a pocakot. Nem kóstolgattunk, egyből annyit evett amennyit kért. Utána szopi. Ez ugye 7-8 nap. Utána emeltem az adagon, napi 2x-re. Ezt a 4 dolgot kevertem neki. Ez után jött egy státusz a Védőnéninél. Abigél 2 hét alatt 400 grammot!!! szedett magára. Bejött neki a hozzátáplálás! Innentől nincs megállás.

Rengeteg mindent bevezettem már neki. Alma, aszalt szilva, áfonya, banán, birsalma, brokkoli, cseresznye, eper, édesburgonya, feketeribizli, körte, krumpli, málna, mandarin, narancs, őszibarack, pasztinák, sárgabarack, sárgarépa, spenót, sütőtök, szilva, szőlő, zöldborsó. Ezen kívül már elkezdtük a csirkehúst valamint a glutént. Remélem nem hagytam ki semmit. Minden egyes újonnan bevezetett ételt először bébiétel formájában kapta. Mivel tél van így elég nehéz neki friss zöldséget és gyümölcsöt beszerezni. Nem akarok szétpermetezett felpumpált dolgokat adni így biztonságosabbnak találom a Hippet. Nagyon jók még a DM-esek is! ( https://www.dm.hu/baba-es-gyerek/bebietel/uveges-bebietel/?site=hu_mcr&sort=&tenant=hu_mcr&query=&categoryId=050501&pageSize=&initialQuery=&currentPage=&hiddenFacets=&productQuery= )

Ami nem jön be neki annyira azt próbálom olyannal keverni amit szeret. Nagy kedvence a sárgarépa például. De ez is más minden babánál. Ki kell tapasztalni.50294463_334555417390231_3412590497242284032_n.jpg

Rengeteg cikket olvastam a témában és mind mást mond. Ha összevetném őket akkor kb semmit sem ehetne Abi. Így az ösztöneimre és a Védőnőnkre hallgatok. Eddig semmi gond nincs. Igen, tudom, hogy majd csak később derül ki ha tönkretettem a beleit szegénynek, de hidd el, hogy most is észrevehető ha valami nem frankó. Legalább egy hasfájás, székrekedés vagy emésztetlen étel megjelenése a székletben figyelmeztetne rá.

Mi jelenleg itt tartunk, mindketten nagyon élvezzük! Jah és Abi 6200 gramm volt december 7-én.Január 17-én pedig újabb státusz vár ránk.

Puszi!

 

https://www.instagram.com/rizslabdacs/
https://www.facebook.com/rebeka.koczka.5

A bejegyzés trackback címe:

https://kismamanaploja.blog.hu/api/trackback/id/tr3114562092

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása